Cognitive Style and Dimensions of Strategy Process in Micro and Small Enterprises

Authors

  • Rafael Morais Pereira rmorais@usp.br
    Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)
  • Felipe Mendes Borini fborini@usp.br
    Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP).
  • Adalberto Américo Fischmann aafischm@usp.br
    Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)

DOI:

10.14211/regepe.v6i3.497

Keywords:

Strategy process, Cognitive Style Divergent Holistic, Micro and Small Enterprises.

Abstract

The process of business strategy has three dimensions: the logical and creative thinking, deliberate or emerging formation and revolutionary or evolutionary change. In addition, the cognitive style strategist also gained emphasis in the field of strategy, being characterized by the individual pattern information processing. Aligning cognition to the dimensions of the strategic process, we adopted as cut out the micro and small enterprises, regarded as entrepreneurial organizations. The overall objective of the study was to analyze the relationship between the cognitive style divergent holistic of the entrepreneur and the three dimensions of the strategy process in micro and small enterprises. Adopted a quantitative approach to collecting data from questionnaire to a sample of 92 micro and small enterprises in a municipality of São Paulo. The results from the analysis of structural equation modeling showed the relationship between the holistic style with divergent strategic thinking creative type, with the deliberate strategy formation and strategic change character so much revolutionary as evolutionary. As contributions, we outlined that on a holistic divergent style, the entrepreneur takes a creative strategic thinking and urges both revolutionary changes as evolutionary. On the other hand, creativity, innovation and holistic view of the style in question does not necessarily confirm an emerging strategic formation, flexible and collaborative, on the contrary, they are associated with a deliberate formation under the sole responsibility of the entrepreneur owner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Morais Pereira, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)

Mestrando em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). 

Felipe Mendes Borini, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP).

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP).  Professor do Programa de Doutorado e Mestrado em Gestão Internacional (PMDGI) da ESPM. Professor da Universidade de São Paulo (FEA/USP) na área de Administração Geral. Co-Editor da Revista RAI - Revista de Administração e Inovação.

Adalberto Américo Fischmann, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP)

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Professor Titular da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP). Diretor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da USP com mandato de 2014 a 2018.

References

Allport, G. W. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York: Holt.

Armstrong, S. J., & Cools, E. (2009). Cognitive styles in business and management: a review of development over the past two decades: Vlerick Leuven Gent Working Paper Series 2009/02.

Armstrong, S. J., Cools, E., & Sadler‐Smith, E. (2012). Role of Cognitive Styles in Business and Management: Reviewing 40 Years of Research. International Journal of Management Reviews, 14(3), 238-262. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2370.2011.00315.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2011.00315.x

Bariani, I. C. D. (1998). Estilos cognitivos de universitários e iniciação científica. (Doutorado), Universidade de Campinas, Campinas.

Cohen, J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. (2 ed.). New York: Psychology Press, 1988.

Cortez, A. et al. (2016). COGNIÇÃO E AFETIVIDADE NAS TRAJETÓRIAS EMPREENDEDORAS DAS MULHERES DA CIDADE DO NATAL – RN. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ReGePe), 5(2), 24-50. doi:10.14211/regepe.v5i2.342. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v5i2.342

Creswell, J. W. (2007). Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (2 ed. ed.). Porto Alegre: Artmed.

De Wit, B., & Meyer, R. (2004). Strategy: Process, Content, Context. An international perspective. (3 ed. ed.). Minneapolis/St. Paul: Cengage Learning.

Doz, Y. L., & Prahalad, C. K. (1991). Managing DMNCs: A search for a new paradigm. Strategic Management Journal, 12(S1), 145-164. doi: 10.1002/smj.4250120911 DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250120911

Ferreira, J. M., & Ramos, S. C. (2004). Escolha estratégica e estilos cognitivos: uma correlação da tipologia de Miles e Snow e o modelo de Kirton Paper presented at the XXIV Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Florianópolis-SC.

Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. DOI: https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Gallén, T. (1997). The cognitive style and strategic decisions of managers. Management Decision, 35(7), 541-551. doi: doi:10.1108/00251749710170501 DOI: https://doi.org/10.1108/00251749710170501

Gimenez, F. A. P. (1998). Escolhas estratégicas e estilo cognitivo: um estudo com pequenas empresas. Revista de Administração Contemporânea, 2(1), 27-45. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65551998000100003 DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65551998000100003

Hair Jr., J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman.

Hayes, J., & Allinson, C. W. (1994). Cognitive Style and its Relevance for Management Practice. British Journal of Management, 5(1), 53-71. doi: 10.1111/j.1467-8551.1994.tb00068.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.1994.tb00068.x

Kirton, M. (1976). Adaptors and innovators: A description and measure. Journal of Applied Psychology, 61(5), 622-629. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.61.5.622 DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.61.5.622

Kozhevnikov, M. (2007). Cognitive styles in the context of modern psychology: toward an integrated framework of cognitive style. Psychol Bull, 133(3), 464-481. doi: 10.1037/0033-2909.133.3.464 DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.3.464

Lenzi, F. C., Santos, S. A. d., Casado, T., & Kuniyoshi, M. S. (2015). Empreendedores Corporativos: Um Estudo Sobre A Associação Entre Tipos Psicológicos E Competências Empreendedoras Em Empresas De Grande Porte De Santa Catarina–Brasil. Revista de Administração da Unimep-Unimep Business Journal, 13(2), 117-141. DOI: https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v13n2p117-141

Lucian, R., Barbosa, G. L., Sousa Filho, J. M. d., Pereira, F. A., & Silva, I. M. d. (2008). O que há na mente de um estrategista? O uso da modelagem de equações estruturais na compreensão do processo estratégico. BBR - Brazilian Business Review, 5(2), 89-107.

Miles, R. E., & Snow, C. C. (1978). Organizational strategy, structure and process. New York: McGraw-Hill. DOI: https://doi.org/10.2307/257544

Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (2000). Safári de estratégia: um roteiro pela selva do planejamento estratégico. Porto Alegre: Bookman.

Mintzberg, H., Lampel, J., Quinn, J. B., & Ghoshal, S. (2006). O Processo da Estratégia: conceitos, contextos e casos selecionados (4 ed.). Porto Alegre: Bookman.

Moraes, W. F. A. d., Albuquerque, M. A. V. d., Ortiz, F. H. d. L., & Campos, A. d. O. (2010). Processo Decisório Estratégico de Dirigentes de Micro, Pequenas e Médias Empresas Paper presented at the VI Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, Recife-PE.

Moreira, H., Moreira, M., & Silva, W. C. (2014). Dez Anos De Pesquisa Em Empreendedorismo Apresentados Nos Enanpads De 2003 A 2012: Análise Dos Autores Engajados Na Área. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ReGePe), 3(1), 33-55. doi:10.14211/regepe.v3i1.65. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v3i1.65

Oliveira, B. R. B. d., Salazar, V. S., Crêspo, P. M., Costa, C. S. R., & Kovacs, E. P. (2015). Estratégia competitiva em MPEs: dimensões do processo e suas associações com as estratégias genéricas e funcionais. Gestão & Produção, 22(1), 119-132. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0104-530X965-13 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-530X965-13

Pereira, F. A., Sousa Filho, J. M. d., & Lucian, R. (2009). O Processo da Estratégia em Empresas de Tecnologia da Informação: Um Estudo no Porto Digital Paper presented at the IV Encontro de Estudos em Estratégia, Recife-PE.

Pizzinatto, N. K., Farah, O. E., Pizzinatto, A. K., & Pizzinatto, N. K. (2010). Tendências Estratégicas e o Perfil do Gestor. DOI: 10.15600/1679-5350/rau. v8n3p239-255. Revista de Administração da Unimep-Unimep Business Journal, 8(3), 239-255. DOI: https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v8n3p239-255

Quinn, J. B. (1982). Managing strategies incrementally. Omega, 10(6), 613-627. doi: http://dx.doi.org/10.1016/0305-0483(82)90064-0 DOI: https://doi.org/10.1016/0305-0483(82)90064-0

Quintiliano, L. d. C., & Dias, M. R. F. d. B. (2013). Um Estudo sobre os Estilos Cognitivos, as Estratégias de Solução e o Desempenho dos Estudantes na solução de Problemas Aritméticos e Algébricos. Paper presented at the XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, PR.

Reis, J. A. F. d., El-Kouba, A., & Silva, W. V. d. (2008). Tipos de Estratégias e Estilos Cognitivos Gerenciais: Um Estudo de suas Relações em Empresas de Pequeno e Médio Porte Paper presented at the XXXII Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro-RJ.

Rialp-Criado, A., Galván-Sánchez, I., & Suárez-Ortega, S. M. (2010). A configuration-holistic approach to born-global firms’ strategy formation process. European Management Journal, 28(2), 108-123. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2009.05.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2009.05.001

Ringle, C. M., Silva, D. d., & Bido, D. d. S. (2014). Modelagem de Equações Estruturais com Utilização do Smartpls. Revista Brasileira de Marketing, 13(4), 56-73. doi: 10.5585/remark.v13i2.2717 DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v13i2.2717

Ringle, C. M., Wende, S., & Becker, J.-M. (2015). SmartPLS 3. Boenningstedt: SmartPLS GmbH.

Sadler-Smith, E. (2004). Cognitive Style and the Management of Small and Medium-Sized Enterprises. Organization Studies, 25(2), 155-181. doi: 10.1177/0170840604036914 DOI: https://doi.org/10.1177/0170840604036914

Salvador, D., & Rese, N. (2017). O Sensegiving no Processo de Elaboração de Sentido da Estratégia em Pequenas Empresas Caracterizadas como Organizações Híbridas. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ReGePe), 6(1), 128-159, 2017. doi:10.14211/regepe.v6i1.492. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v6i1.492

Sanchez, J. C., Carballo, T., & Gutierrez, A. (2011). The entrepreneur from a cognitive approach. Psicothema, 23(3), 433-438.

Vasconcelos, F. C. d. (2007). Dinâmica organizacional e estratégia: imagens e conceitos. São Paulo: Thomson Learning.

Vidigal, P. R., Walcher, A. M. M., Pozo, H., & Nassif, V. M. J. (2011). Um estudo sobre a relevância dos aspectos cognitivos nas tomadas de decisões dos micro e pequenos empreendedores para planejamento e execução de estratégias. Paper presented at the IX Ciclo de Debates em Economia Industrial, Trabalho e Tecnologia, São Paulo-SP.

Zica, R., Gonçalves, C., & Martins, H. (2016). Internacionalização De Micro, Pequenas E Médias Empresas: Uma Avaliação Sobre O Processo Decisório Estratégico. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ReGePe), 5(3), 30-58. doi:10.14211/regepe.v5i3.398. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v5i3.398

Published

2017-12-18

Métricas


Visualizações do artigo: 3195     PDF (Português (Brasil)) downloads: 1129

How to Cite

Pereira, R. M., Borini, F. M., & Fischmann, A. A. (2017). Cognitive Style and Dimensions of Strategy Process in Micro and Small Enterprises. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 6(3), 525–552. https://doi.org/10.14211/regepe.v6i3.497

Issue

Section

Research article (Theoretical-empirical)

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.