Entrepreneurial Education as a Method: The Case of Minor in Entrepreneurship and Innovation of Uff
DOI:
10.14211/regepe.v6i1.411Keywords:
Education, Entrepreneurship, Method, Practices.Abstract
The purpose of this paper is to present entrepreneurial education as a teaching method, understood as a way of combining theory and practice. Therefore, it was used the framework developed by Neck, Greene & Brush (2014) that showed five practices that should be considered for the teaching of entrepreneurship in this perspective: creation, empathy, experimentation, games and reflection. The study design was a case study in depth that shows the Minor course in Entrepreneurship and Innovation (MEI) of Universidade Federal Flumimense (UFF). It is expected that this work will allow a reflection on the agendas for entrepreneurial education in Brazil and also think about it as a way to improve education and the social and economic conditions of Brazil.
Downloads
References
Arasti, Z., Falavarjani, M. K., & Imanipour, N. (2012). A study of teaching methods in entrepreneurship education for graduate students. Higher Education Studies, 2(1), 2-10.
Brasil. MEC/CNE. (1999). Resolução 01, de 27 de janeiro de 1999. Dispõe sobre as normas para que as IES ofertem cursos sequenciais. Brasília, DF.
Brasil. MEC/SESu. (2001). Portaria 514, de 22 de março de 2001. Dispõe sobre a oferta e acesso aos cursos sequenciais, nos termos do Artigo 44 da Lei 9.394/96. Brasília: MEC p. 42.
Campelli, M. G. R., Filho, N. C., Barbejatt, M. E. R. P. & Moritz, G. O. (2011). Empreendedorismo no Brasil: situação e tendências. Revista de Ciências da Administração, 13(29), 133-151.
Coan, M. (2012). Educação para o empreendedorismo como estratégia para formar um trabalhador de novo tipo. IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Universidade de Caxias do Sul.
CNE. Resolução CES 1/99. Diário Oficial da União, Brasília, 3 de fevereiro de 1999.
Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Introdução: A disciplina e a prática da pesquisa qualitative. In: Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (orgs). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Diniz, E. H., Petrini, M., Barbosa, A. F., Christopoulos, T. P. & Santos, H. M. (2006). Abordagens Epistemológicas em Pesquisas Qualitativas: além do positivismo nas pesquisas na área de sistemas de informação. Anais do XXX Encontro da Associação
Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (EnANPAD 2006). Salvador: ANPAD.
Ghauri, P. (2004). Designing and conducting case studies in international business research. Handbook of qualitative research methods for international business. UK: Edward Elgar Pub.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM). (2014). Global Report. Recuperado em Maio de 2015. Disponível em: http://www.gemconsortium.org/report/49079.
Henrique, D.C & Cunha, S. K. (2006). Metodologias, Recursos e Práticas Didático-Pedagógicas no Ensino de Empreendedorismo em Cursos de Graduação e Pós-Graduação Nacionais e Internacionais. Anais do XXX Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (EnANPAD 2006). Salvador: ANPAD.
Katz, J. A. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing. 18(2), p.283.
Mariano, S. R. H. & Mayer, V. (2012). Empreendedorismo – Fundamentos e Técnicas para Criatividade. Reimpressão. Rio de Janeiro: LTC.
Marinho, S. (2014, abril.). O que cada Instituição de Ensino Superior oferece na área de empreendedorismo. Jornal O Globo, Empreendedorismo.
Mitchell, R. K., Smith, B., Seawright, K. W. & Morse, E. A. (2000). “Cross-Cultural Cognitions and the Venture Creation Decision,” Academy of Management Journal. 53(5), 974–993.
Morris, M. H., & Sexton, D. L. (1996). The concept of entrepreneurial intensity: Implications for company performance. Journal of Business Research, 36(1), 5-13.
Neck, H. M., Greene, P. G., Brush, C. G. & Ebrary, I. (2014). Teaching entrepreneurship: A practice-based approach. Cheltenham, UK: Edward Elgar.
Neck, H. M., Greene, P. G. (2011). Entrepreneurship education: known worlds and new frontiers. Journal of Small Business Management, 49 (1), 55-70.
Universidade Federal Fluminense. Conselho Universitário. (2006). Dispõe sobre a Criação do Curso Superior Empreendedorismo & Inovação. Resolução 320 de 27 de 2006.
Ulrich, T. A., & Cole, G. S. (1987). Toward more effective training of future entrepreneurs. Journal of Small Business Management, 25(4), 32-39.
Yin, R. K. (2005). Estudo de Caso: planejamento e métodos. Tradução: Daniel Grassi. 3 ed. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 3605 PDF (Português (Brasil)) downloads: 1024
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-
The author(s) authorize the publication of the text in the journal;
-
The journal is not responsible for the opinions, ideas, and concepts expressed in the texts, as they are the sole responsibility of their authors;
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work published under the CC BY 4.0 License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
-
Authors are allowed and encouraged to post their work (Submitted version, Accepted version [Manuscript accepted by the author], or Published version [Record version]) online, for example in institutional repositories or preprints, as it can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work. REGEPE requires that authors indicate/link the published article with DOI. See the Effect of Open Access.