QueroQuiro - Entrepreneurship in a Health Segment

Authors

DOI:

10.14211/regepe.v9i2.1689

Keywords:

Chiropractic, Opportunity, Value creation, Business development

Abstract

Objective: To present the process of taking advantage of an opportunity in the health segment by a chiropractic clinic.

Methodology: It was adopted the methodology of problem solving and seizing opportunities, as it is work applied to the reality of a business.

Results: The rapid growth in demand for services by 361.97% in revenues and 4.41% in profit margin between June 2018 and May 2019, as it doubled the number of calls. This allowed the clinic to expand with the establishment of a new facility at the end of this period.

Theoretical / methodological contributions: The methodology used has been shown to be sufficiently robust and efficient to address a practical entrepreneurship theme, involving concrete and complex issues of the company's reality.

Relevance/originality: Show the development of a successful venture, showing how it is possible to double the revenue of a business using a scientifically based methodology that allows replication and is valid for dealing with reality.

Social/management contributions: The fact that a start-up company in the health business has doubled its size, has generated benefits for more people in need of health recovery, resulting in the expansion of staff by hiring more professional and administrative support, as well as reinvestment in business expansion. For managers, it is important to emphasize that businesses start and expand by meeting customer needs and delivering what they are effectively demanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio de Almeida Neto, Universidade Presbiteriana Mackenzie - M

Mestre  em Administração do Desenvolvimento de Negócios pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo, (Brasil). 

Reynaldo Cavalheiro Marcondes, Universidade Presbiteriana Mackenzie - M

Professor do Programa de Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

Bardin, L. (2007). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2017). Administração estratégica e vantagem competitiva: conceitos e casos. 5. ed. São Paulo: Pearson Prentice-Hall.

Bavaresco, M. T. (2016). Conhece teus concorrentes como a ti mesmo. Revista HSM. Disponível em: <http://www.revistahsm.com.br/marketing-e-vendas/conhece-teus-concorrentes-como-ti-mesmo/>. Acesso em: 6 dez. 2018.

Blank, S., & Dorf, B. (2014). Startup: Manual do Empreendedor. Rio de Janeiro: Atlas Book.

CM.2. (2018). Portal da clínica CM.2. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.clinicamultidisciplinar.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

Coluna Ajustada. (2018). Portal da clínica Coluna Ajustada. São Paulo, SP. Disponível em: <http://colunaajustada.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

Dominguez, S. V. (2000). O valor percebido como elemento estratégico para obter a lealdade dos clientes. Caderno de Pesquisas em Administração, v. 7, n. 4.

Doutor da Coluna. (2018). Portal da clínica Doutor da Coluna. São Paulo, SP. Disponível em: <http://doutordacoluna.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

Flick, U. (2004). Uma introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Bookman.

Hair, J. F., Babin B., Money, A. H., & Samouel, P. (2005). Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.

Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Hoskisson, R. E. (2011). Administração Estratégica. 7. ed. São Paulo: Cengage Learning.

Hooley, G. J., Saunders, J. A., & Piercy, N. F. (2006). Estratégia de marketing e posicionamento competitivo. São Paulo: Pearson.

Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2007). Explorando a estratégia corporativa. 7. ed. Porto Alegre: Bookman.

Kotler, P. (1998). Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Kotter, J. P. (1996). Leading Change. Boston: Harvard Business School Press.

Mais Coluna. (2018). Portal da clínica Mais Coluna. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.maiscoluna.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

Marcondes, R. C., Miguel, L. A. P., Franklin, M. A., & Perez, G. (2017). Metodologia para elaboração de trabalhos práticos e aplicados: administração e contabilidade. Disponível em: <http://up.mackenzie.br/stricto-sensu/administracao-do-desenvolvimento-de-negocios-profissional/>. Acesso em: 23 abr. 2018.

Nassif, V. M. J.; Ghobril, A. N.; Silva, N. S. (2010). Understanding the entrepreneurial process: a dynamic approach. Brazilian Administration Review, v. 7, n. 2, pp. 213-226. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-76922010000200007

Neves, S. C. (2016). D. D. Palmer (1845-1913) e as origens da quiropraxia no século XIX. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, Brasil. DOI: https://doi.org/10.23925/1980-7651.2017v19;p58

Osterwalder, A. (2011). Business Model Generation – Inovação em Modelos de Negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Rio de Janeiro: Alta Books.

Porter, M. E. (2006). Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus.

Penrose, E. (2006). A teoria do crescimento da firma. Campinas: Unicamp.

Pinheiro, G. (2016). Quiropraxia cresce no mercado da saúde. Jornal Matéria Prima. Disponível em: <http://www.jornalmateriaprima.com.br/2016/05/quiropraxia-cresce-no-mercado-da-saude/>. Acesso em: 18 mai. 2018.

Portal Educação. (2018). Quiropraxia no Brasil e no mundo. São Paulo, SP. Disponível em:

<https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/educacao/quiropraxia-no-brasil-e-no-mundo/36431>. Acesso em: 4 abr. 2018.

Provital. (2018). Portal da clínica Provital. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.provital-quiropraxia.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

QueroQuiro. (2018). Portal da clínica QueroQuiro. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.queroquiro.com/>. Acesso em: 30 abr. 2018.

Quiro Vida. (2018). Portal da clínica Quiro Vida. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.quirovida.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

Quiropraxia Jason Gilbert. (2018). Portal da clínica. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.qjg.com.br/>. Acesso em: 6 mai. 2018.

Reichheld, F. F. (1993). Loyalty-based management. Harvard Business Review, v. 71, n. 2, pp. 64-73.

Robbins, S. P., Judge, T., & Sobral, F. (2010). Comportamento Organizacional. 14. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Schumpeter, J. (1961). Capitalismo, socialismo e democracia. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura.

Slater, S., & Narver, J. C. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing, v. 54, n. 4, pp. 20-35. DOI: https://doi.org/10.1177/002224299005400403

Slater, S., & Narver, J. C. (1994). Market orientation, customer value and superior performance. Business Horizons, v. 37, n. 2, pp. 22-29. DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(94)90029-9

Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2008). Gestão da Inovação. 3. ed. São Paulo: Artmed.

Vale, G.M.V., Correa, V.S, & Reis, R.F. (2014). Motivações para o Empreendedorismo: Necessidade Versus Oportunidade? RAC – Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 3, art. 4, pp. 311-327, DOI: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20141612

Vergara, S. C. (2006). Gestão da Qualidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Vertebrale. (2018). História da Quiropraxia. Disponível em: <https://saudedacolunavertebral.com.br/clinica-da-quiropraxia-o-que-e-quiropraxia/historia-da-quiropraxia/>. Acesso em: 12 mai. 2019.

Viva Quiropraxia. (2018). Portal da clínica Viva Quiropraxia. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.vivaquiropraxia.com.br/>. Acesso em: 9 jun. 2018.

Xu, J., Houssin, R., Caillaud, E., & Gardoni, M. (2010). Macro process of knowledge management for continuous innovation. Journal of Knowledge Management, v. 14, n. 4, pp. 573-591. DOI: https://doi.org/10.1108/13673271011059536

Zeithaml, V. (1988). Consumer perceptions of price, quality and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, v. 52, n. 3, pp. 2-22. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298805200302

Neal, W. (1999) Satisfaction is nice, but value drives loyalty. Marketing Research: a magazine of management and applications. v. 11, n. 1, pp. 21-23.

Published

2020-03-03

Métricas


Visualizações do artigo: 623     PDF (Português (Brasil)) downloads: 306 PDF downloads: 151

How to Cite

Almeida Neto, M. de, & Marcondes, R. C. (2020). QueroQuiro - Entrepreneurship in a Health Segment. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 9(2), 206–232. https://doi.org/10.14211/regepe.v9i2.1689

Issue

Section

Technological article

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.