Linear, Adaptive or Interpretative? Understanding the Dynamics of Training Strategies in Small Enterprises

Authors

DOI:

10.14211/regepe.v7i1.633

Keywords:

Small Business, Strategy Formation, Rationality, Interpretation, Learning

Abstract

This study examines how occurs the process of strategy formation in small business, based on the rational, interpretive and adaptive elements that influence this process. It explores how these elements intercalate and complement each other characterizing the strategic formation, in a dynamic process that influences how the strategies emerge and are developed in small business. It is a comparative case study of a qualitative nature, using a multi-method approach. The data were collected by non-participant observation, from document and interviews. The data were analyzed using narrative analysis techniques. The main results showed that the strategy formation in small business is predominantly characterized by adaptive and interpretive elements. When existing, elements of a rational nature are related to methods of control and accountability. The strategy formation process presented a cyclical characteristic because it was fed by the entrepreneur's learning process, based on the lived experiences. Finally, the dynamics of elements of a rational, interpretive and adaptive nature allowed the identification of a standard behavior of these elements in the strategy formation process in small business.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucilaine Pascuci, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

Doutora em Administração pela Pontifícia Universidade Católica - PUC/PR, Paraná, (Brasil). Professora e Pesquisadora da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. 

Claudinei Alves, Audaz Estratégia e Inovação, Sócio proprietário.

Mestre em Administração pela Universidade Positivo, (Brasil).  Sócio proprietário da Audaz Estratégia e Inovação.

References

Alves, C. (2013). Formação de estratégias em pequenas empresas: um estudo comparativo. 101 f. Dissertação (Mestrado em Administração), Programa de mestrado e Doutorado em Administração, Universidade Positivo. Curitiba.

Barnes, D. (2002). The complexities of the manufacturing strategy formation process in practice. International Journal of Operations & Production Management, 22 (10), 1090-1111. DOI: https://doi.org/10.1108/01443570210446324

Bigaton, A. L. W., & Escrivão Filho, E. (2006). Especificidades organizacionais da pequena empresa: um estudo no setor industrial metalomecânico de São José do Rio Preto. In: Anais, XIII SIMPEP.

Campos, T. M., & Lima, E. (2011). Aprendizagem e adequação das operações para realizar estratégias de exportação em micro e pequenas empresas. Revista Ibero-Americana de Estratégia, 10(2), 159-180. DOI: https://doi.org/10.5585/riae.v10i2.1760

Cera, K., & Escrivão Filho, E. (2003). Particularidades de gestão da pequena empresa: condicionantes ambientais, organizacionais e comportamentais do dirigente. In: EGEPE – Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas. 3., Brasilia. Anais... Brasília: UEM/UEL/UnB, p. 796-812.

Chaffee, E. (1985). Three models of strategy. Academy of Management Review, 10(1), 89-98. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1985.4277354

Chakravarthy, B. S. (1982). Adaptation: a promising metaphor for strategic planning. Academy of Management Review, 7(1), 35-44. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1982.4285438

Chandler, A. (1962). Strategy and structure. Cambridge: MIT Press.

Clegg, S., Carter, C., Kornberger, M., & Schweitzer, J. (2011). Strategy: theory & practice. London: Sage.

Cochia, C. B. R., & Machado-da-Silva, C. L. (2004). Ambiente, interpretação e estratégia em organizações paranaenses dos setores de vestuário e alimentos. Revista de Administração Contemporânea, 8, 11-35. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552004000500003

Coelho, J. M., & Souza, M. C. A. F. (1999). A importância do planejamento estratégico para as empresas de pequeno porte. In: Anais. IV Congresso Brasileiro de gestão estratégica de custos. São Paulo/SP.

Corrêa, C. A., & Corrêa, H. L. (2011). O processo de formação de estratégias de manufatura em empresas brasileiras de médio e pequeno porte. Revista de Administração Contemporânea. Curitiba, 15(3), 454-475. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000300006

Creswell, J. H. (2010). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.

Crossan, M. M., & Berdrow, I. (2003). Organizational learning and strategic renewal. Strategig Management Journal, 24, 1087-1105. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.342

Daft, R. L., & Weick, K. E. (1984). Toward a model organization as interpretation systems. Academy of Management Review, 9(2), 284-295. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1984.4277657

Desidério, P. H. M., & Popadiuk, S. (2015). Redes de inovação aberta e compartilhamento do conhecimento: aplicações em pequenas empresas. Revista de Administração e Inovação, 12(2), 110-129. DOI: https://doi.org/10.11606/rai.v12i2.100335

Drucker, P. F. (1981). Práticas de administração de empresas. São Paulo: Pioneira.

Eriksson, P., & Kovalainen, A. (2008). Qualitative methods in business research. London: SAGE Publications Ltd. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857028044

Etzioni, A. (1964). Modern organizations. New Jersey: Prentice-Hal.

Fagundes, F. M., & Gimenez, F. A. P. (2009). Ambiente, estratégia e desempenho em micro e pequenas empresas. Revista Brasileira de Estratégia. 2(2), 133-146. DOI: https://doi.org/10.7213/rebrae.v2i2.13448

Fiori, D. A., & Seifert, R. E. (2013). Os Significados da Ideologia do Crescimento Organizacional: um estudo com empresas de pequeno porte no setor supermercadista. In: Anais, XXXVII Enanpad. Rio de Janeiro.

Fletcher, M., & Harris, S. (2002). Seven Aspects of Strategy Formation: Exploring the Value of Planning. International Small Business Journal, 20(3), 297-314. DOI: https://doi.org/10.1177/0266242602203004

Gibb, A. (2009). Meeting the development needs of owner managed small enterprise: a discussion of the centrality of action learning. Action Learning: Research and Practice, 6: 209–227. DOI: https://doi.org/10.1080/14767330903299415

Gibbons, P. T., & O’connor, T. (2005). Influences on strategic planning processes among Irish SMEs. Journal of Small Business Management. 43(2), 170-186. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-627x.2005.00132.x

Gimenez, F. A. P., Pelisson, C., Krüger, E. G. S., & Hayashi Jr, P. (1999). Estratégia em pequenas empresas: uma aplicação do modelo de Miles e Snow. Revista Administração Contemporânea. 3(2). DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65551999000200004

Goffee, & Scase (1995). Corporate Realities: the dynamics of organisations - large and small, Routledge, London.

Gray, C., & Mabey, C. (2005). Management development: key diferences between small and large business in Europe. International Samll Business Journal, v. 23, 5, 467-485. DOI: https://doi.org/10.1177/0266242605055908

Hayashi Jr, P., Baraniuk, J. A., & Bulgacov, S. (2006). Mudanças de conteúdo estratégico em pequenas empresas de massas alimentícias. Revista de Administração Contemporânea, 10(3), 159-179. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552006000300009

Higgins D., Mirza M., & Drozynska, A. (2013). Power, politics and learning: a social enactment of the SME owner/manager. Journal of Small Business and Enterprise Development, 20(3): 470–483. DOI: https://doi.org/10.1108/JSBED-04-2013-0050

Hofer, E., Welgacz, H. T., Lorenzi, A. G. A., & Damke, E. (2010). Um estudo de formação de estratégias no contexto de pequenas empresas da cidade de Curitiba-Pr. In: Gimenez, F. A. P; Ferreira, J. M; Ramos, S. C. (Org.). Empreendedorismo e estratégia de empresas de pequeno porte, 3Es2Ps. Curitiba: Champagnat, p. 141–158.

Invernizzi, A. C., Menozzi, A., Passarani, D. A., Paton, D., & Vigia, G. (2016). Entrepreneurial overconfidence and its impact upon performance. International Small Business Journal. 28, November, online publication. DOI: https://doi.org/10.1177/0266242616678445

Jaouen, A., & Lasch, F. (2013). A new tipology of micro-firms owner-managers. International Small Business Journal, v. 33, 4, 397-421. DOI: https://doi.org/10.1177/0266242613498789

Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2007). Explorando a estratégia corporativa. 7. Ed. Porto Alegre: Bookman.

Kahneman. D. (2012). Rápido e devagar: duas formas de pensar. Rio de Janeiro: Objetiva.

Leone, N. M. C. P. G. (1999). As especificidades das pequenas e médias empresas. Revista de Administração. São Paulo, 34(2), 91-94.

Lima, E., Filion, L. J., Dalfovo, O., & Urbanavicius, V. (2013). Gestão Estratégica e Compartilhamento da Visão em Micro e Pequenas Empresas. Revista Iberoamericana de Estratégia, 12(2). DOI: https://doi.org/10.5585/ijsm.v12i2.1972

Lima, E. (2010). Estratégia de pequenas e médias empresas: uma revisão. REGE, 17(2), 169-187. DOI: https://doi.org/10.5700/rege393

Lima, E. (2008). A Gestão estratégica de pequenas e médias empresas segundo a abordagem da aprendizagem sistêmica. Gestão & Planejamento, (9), 22-34.

Longenecker, J. G., Moore, C. W., Petty, J. W., & Palich, L. E. (2008). Small business management: launching and growing entrepreneurial ventures. Chicago: Thomson South-Western.

Martin-Rios, C., & Erhardt, N. (2016) Small business activity and knowledge exchange in informal interfirm networks. International Small Business Journal, (35) 3, pp. 285-305. DOI: https://doi.org/10.1177/0266242616667540

McCarthy, B. (2003). Strategy is personality-driven, strategy is crisis-driven: insights from entrepreneurial firms, Management Decision, 41(4), pp. 327-339. DOI: https://doi.org/10.1108/00251740310468081

Meyer V. JR., Pascuci, L. M., & Mamédio, D. (2016). Managerialism in complex systems: experiences of strategic planning in non-profit hospitals. In: _______. Towards a comparative institutionalism: forms, dynamics and logics across the organizational fields of health care and higher education DOI: https://doi.org/10.1108/S0733-558X20150000045024

Miles, R. E., & Snow, C. C. (1978). Organizational strategy, structure, and process. New York: McGrow-Hill. DOI: https://doi.org/10.2307/257544

Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning. Harvard Business Review, jan-feb.

Mintzberg, H. (1978). Patterns in Strategy Formation. Management Science, 24(9). DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.24.9.934

Mintzberg, H., Ahlstrand, B., $ Lampel, J. (2010). Safári de estratégia. Porto Alegre: Bookman.

Mintzberg, H, & Waters, J. A. (1985). Of strategies, deliberate and emergent. Strategic Management Journal, 6, 257-272. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250060306

Nakamura, M. M., & Escrivão Filho, E. (1998). Estratégia empresarial e as pequenas e médias empresas; um estudo de caso. In: Anais, XVIII ENEGEP. Rio de Janeiro.

Nonaka, H. T., & Souza, J. P. (2011). Formulação e formação de estratégias: o caso de micro e pequenas empresas de confecção e vestuário na cidade de Londrina – Pr. Qualit@s Revista Eletrônica. 12 (2).

Nordqvist, M. (2012). Understanding strategy processes in family firms: exploring the role of actors and arenas. International Small Business Journal, 30 (1), 24-40. DOI: https://doi.org/10.1177/0266242611407413

O’Brien, F. (2011). Supporting the strategy process: A survey of UK OR/MS practitioners. Journal of the Operational Research Society, 62, 900–920. DOI: https://doi.org/10.1057/jors.2011.2

Quinn J. B. (1978). Strategic change: logical incrementalism. Sloan Management Review. 20(1), 7-21.

Pascuci, L. M., & Meyer Jr., V. (2013). Formação de estratégias em contextos complexos e pluralistas. Revista de Administração Contemporânea, 17(15), 536-555. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552013000500003

Ramos, S. C., Ferreira, J. M., & Gimenez, F. A. (2011). Cognição do ambiente competitivo: um estudo dos construtos mentais utilizados por proprietários de pequenas empresas. Revista de Administração Contemporânea, 15(3), 392-412. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000300003

Rocha, D. T., Walter, S. A., Silva, E. D., & Gimenez, F. A. P. (2011). Processo de formação de estratégia em pequenas empresas: um estudo bibliométrico e sociométrico. Revista da Micro e Pequena Empresa, 5(1), 102-119.

Rossetto, C. R., Cancllier, E.L.P.L, Roman Neto, J., & Hoffmann, V. E. (2006). Comportamento estratégico em pequenas e médias empresas – estudo multicascos em pousadas na Lagoa da Conceição. Revista de Negócios, 11(3), 93-108.

Santos, L. L. S., Alves, R. C., & Almeida, K. N. T. (2007). Formação de estratégia nas micro e pequenas empresas: um estudo no centro-oeste mineiro. Revista de Administração de Empresas, 47(4), 59-73. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902007000400006

Seifert, R. E., Child, J., & Rodrigues, S. B. (2012). The role of interpretation in the internationalisation of smaller Brazilian firms. Brazilian Administration Review, 9(4), 475-497. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-76922012005000002

Seifert, R. E., & Vizeu, F. (2011). A ideologia do crescimento organizacional: um olhar histórico. In: Anais, XXXV Enanpad, Rio de Janeiro.

Serviço Brasileiro de Apoio a Micro e Pequena Empresa (SEBRAE) (2010). Anuário do trabalho na micro e pequena empresa: 2009. 3. Ed. Brasília; São Paulo: SEBRAE, DIEESE.

Simon, H. (1957). Administrative Behavior. 4. Ed. New York: The Free Press.

Spillan, J. E., & Ziemnowics, C. (2003). Strategic management in small retail businesses: the case of Guatemala. International Small Business Journal, vol. 21, 4: pp. 461-478. DOI: https://doi.org/10.1177/02662426030214005

Stake, R. (1994). Case studies. In: Norman, K., Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 236-247.

Terence, A. C. F. (2002). Planejamento estratégico como ferramenta de competitividade na pequena empresa: desenvolvimento e avaliação de um roteiro prático para o processo de elaboração do planejamento. 238 f. Dissertação (Mestrado em engenharia da produção), Escola de engenharia da Universidade de São Paulo. São Carlos.

Weick, K. E. (1995). Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage.

Whittington, R. (2002). O que é estratégia. São Paulo: Thomson.

Whittington, R. (1996). Strategy as practice. Long Range Planning. 29(5), 731-735. DOI: https://doi.org/10.1016/0024-6301(96)00068-4

Wit, B., & Meyer, R. (2010). Strategy: process, content, context; an international perspective. USA: West Publishing Company.

Published

2018-04-05

Métricas


Visualizações do artigo: 2696     PDF (Português (Brasil)) downloads: 1274

How to Cite

Pascuci, L., & Alves, C. (2018). Linear, Adaptive or Interpretative? Understanding the Dynamics of Training Strategies in Small Enterprises. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 7(1), 130–161. https://doi.org/10.14211/regepe.v7i1.633

Issue

Section

Research article (Theoretical-empirical)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.