Intellectual Capital & Innovation In Brazilian Small and Medium-Sized Enterprises

Authors

  • Ricardo Vinícius Dias Jordão jordaoconsultor@yahoo.com.br
    Centro de Estudos Avançados em Gestão e Economia (UE), Portugal, Swiss Management Center, Suíça.
  • Frederico Cesar Mafra Pereira professorfrederico@yahoo.com.br
    Fundação Pedro Leopoldo - FPL.
  • Fabrício Ziviani fazist@hotmail.com
    Universidade FUMEC.
  • Fernanda Luiza Freire fefeluiza@hotmail.com
    Fundação Pedro Leopoldo - FPL.

DOI:

10.14211/regepe.v6i3.630

Keywords:

Intellectual Capital, Innovation, Strategy, Micro, Small and Medium Enterprises (SMEs), Entrepreneurship.

Abstract

The objective of this research was to analyze the influence of intellectual capital (IC) on the innovation of Brazilian micro, small and medium enterprises (SMEs). Based on the theories of IC and innovation, a four qualitative and comparative case study was carried out in companies of the state of Minas Gerais. The observed results indicate that: (i) the analyzed SMEs adopt different initiatives and strategies to foster the development of the IC and its constituent elements (human, structural and relational capital), and the greater presence of some of these elements depends on the type of business, the strategy and the company profile; (ii) these SMEs do not have a formal strategy to encourage IC management practices, and they are influenced by the characteristics of the managers; (iii) the management of the IC and its constituent elements, albeit indirectly, increases the capacity for survival, growth and business development; (iv) IC encourages the innovative process, also contributing to (v) competitiveness and organizational performance.

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Author Biographies

Ricardo Vinícius Dias Jordão, Centro de Estudos Avançados em Gestão e Economia (UE), Portugal, Swiss Management Center, Suíça.

Doutor em Gestão, Contabilidade e Finanças pelo Centro de Estudos Avançados em Gestão e Economia (UE) em associação com o Swiss Management Center, Suíça.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Fundação Pedro Leopoldo -  FPL, Minas Gerais.

Frederico Cesar Mafra Pereira, Fundação Pedro Leopoldo - FPL.

Doutor em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais - (ECI/UFMG).  Professor e Coordenador Adjunto do Programa de Pós Graduação do Mestrado Profissional em Administração -MPA, da Fundação Pedro Leopoldo - FPL, Minas Gerais.

Fabrício Ziviani, Universidade FUMEC.

Doutor em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais - (ECI/UFMG). Professor Adjunto I do Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento da Universidade FUMEC, Belo Horizonte, Minas Gerais. Diretor Executivo da Tecinova Soluções Corporativas LTDA.

Fernanda Luiza Freire, Fundação Pedro Leopoldo - FPL.

Mestre em Administração pela Fundação Pedro Leopoldo - FPL, Minas Gerais.

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Published

2017-12-18

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How to Cite

Jordão, R. V. D., Mafra Pereira, F. C., Ziviani, F., & Freire, F. L. (2017). Intellectual Capital & Innovation In Brazilian Small and Medium-Sized Enterprises. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 6(3), 553–583. https://doi.org/10.14211/regepe.v6i3.630

Issue

Section

Research article (Theoretical-empirical)

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