Let's Go Shopping: Good Neighbor Makes the Difference
DOI:
10.14211/regepe.v7i2.787Keywords:
Competitive Strategy, Entrepreneurship, Supermarket, Wholesale NetworkAbstract
The teaching case presents the trajectory of the Pinheiro brothers and their 36-years business in the branch of supermarket chain. It deals with the transition period experienced by them, about the expansion of new branches with innovations from convenience stores, park, playground and cinemas. In this case, it is possible to identify aspects that refer to the development of an entrepreneurial process, elaboration of a deliberate strategy based on emergent strategy, strategic management and organizational change to meet the demands of new markets such as the idealization of shopping. It is also possible to see that the development of an expansion plan for the supermarket chain is something feasible and attractive for a small company, if it acts with strategic focus and commitment to carry it out, even with adjustments.
Downloads
References
Campos, T. M., & Lima, E. (2011). Aprendizagem e Adequação das Operações para Realizar Estratégias de Exportação em Micro e Pequenas Empresas. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 10, pp. 159-180. DOI: https://doi.org/10.5585/riae.v10i2.1760
Carneiro, J. M. T., Cavalcanti, M. A. F. D., & Silva, J. F. (1997) Porter revisitado: uma análise crítica da tipologia estratégica do mestre. Revista de Administração Contemporânea, v. 1, n. 3. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65551997000300002
Corrêa, R. O., & Teixeira, R. M. (2015). Redes Sociais Empreendedoras para Obtenção de Recursos e Legitimação Organizacional: Estudo de Casos Múltiplos com Empreendedores Sociais. Revista de Administração Mackenzie, v. 16(1), pp. 62-95. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-69712015/administracao.v16n1p62-95
EMBRAPA. (2016). Plantações florestais: geração de benefícios com baixo impacto ambiental. Colombo: Embrapa Florestas.
Gois, P. H., & Machado, H. P. V. (2012). Uma Abordagem sobre o Papel das Redes para Pequenas Empresas e sobre os Efeitos no Aprendizado de Empreendedores. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 1(1), pp. 32-52. DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.v1i1.13
Lima, E. (2000). Visão Estratégica e Padrões Emergentes como Complementares na Pequena Empresa. Revista de Negócios, v. 5(2), pp. 1-10.
Mintzberg, H. (1988). Generic Strategies: Toward a Comprehensive Framework. Advances in Strategic Management, v. 5, JAI Press Greenwich – CT, pp. 1-67.
Nassif, V. M. J., Hashimoto, M., & Amaral, D. J. (2014). Autopercepção de Habilidades de Planejamento dos Empreendedores: Evidências de Empresários Brasileiros. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 13(4), pp. 107-121. DOI: https://doi.org/10.5585/ijsm.v13i4.2060
Neto, J. F. R., Muñoz-Gallego, P. A., Souza, C. C., Rodrigues, W., & Pradella, Osvaldo. (2013) As conexões entre orientação empreendedora, capacidade de marketing e a percepção do desempenho empresarial: evidências empíricas das micro e pequenas empresas varejistas. RAM, v. 14, n. 3, São Paulo, mai/jun. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712013000300010
Pinheiros Supermercados. (2016). O Bom Vizinho. Disponível em: <http://www.obomvizinho.com.br/>. Acesso em: 12 jul. 2016.
Porter, M. (1999). Competição: estratégias competitivas essenciais. 4. ed. Rio de Janeiro: Campus.
Porter, M. (1986). Estratégias Competitivas Genéricas. In: Estratégia Competitiva: técnicas para análise de indústrias e da concorrência. Rio de Janeiro: Campus. Cap. N. 2, pp. 49-60.
Serra, F. (2007). Os pilares da estratégia: Estudo de caso de cinco empresas líderes. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, abr/jun.
Williamson, O. E. (1991). Strategizing, economizing, and economic organization. Strategic Management Journal, v. 12, 75-94. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250121007
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 3327 PDF (Português (Brasil)) downloads: 1048
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-
The author(s) authorize the publication of the text in the journal;
-
The journal is not responsible for the opinions, ideas, and concepts expressed in the texts, as they are the sole responsibility of their authors;
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work published under the CC BY 4.0 License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
-
Authors are allowed and encouraged to post their work (Submitted version, Accepted version [Manuscript accepted by the author], or Published version [Record version]) online, for example in institutional repositories or preprints, as it can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work. REGEPE requires that authors indicate/link the published article with DOI. See the Effect of Open Access.