Compliance in Small Businesses: Perceptions of its Managers
DOI:
10.14211/regepe.v7i3.692Keywords:
Compliance, Ethics, Small BusinessesAbstract
This paper aims to analyze the perception of micro and small businesses administrators in relation to compliance. The issue has been discussed in the business world since the last two decades of the last century after the Enron scandal. Since then, new laws have been created and better systems for monitoring risk management processes of the companies were developed and implemented. Despite this, attitudes and behaviors of managers of the companies are responsible for actions in compliance or not. Considering the representativeness of micro and small businesses (MSB) in the Brazilian competitive scenario and the little exposure of these companies to those systems, the exploratory research was conducted in the interior of the state of São Paulo. Two research instruments were used for data collection, the Longenecker et al. (2006) scale that analyzes organizational decisions in problem situations and the focus group for discussion and deepening of the found positions. Data analysis used descriptive statistics and content analysis. The administrators revealed low understanding of the term compliance. For them, the pursuit of business efficacy can contemplate non-compliance with the laws. When actions and behaviors suffer social influence, permissiveness to act in no compliance seems to increase. The study contributes with empirical data to further the analysis of compliance in the Brazilian academic literature in a critical moment in its politics and economy.
Downloads
References
Adler, A., & Borys, B. (1996). Two types of bureaucracy: Enabling and coercive. Administrative Science Quarterly, v. 41(1), 61. DOI: https://doi.org/10.2307/2393986
Almeida, L. C. S. S., & Duarte Júnior, A. M. (2010). Desafios e soluções da Petrobras em seu projeto de atendimento à Lei Sarbanes- Oxley. Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Administração da Universidade Potiguar, v. 3(1), pp. 27-40.
Andreoni, J., Erad, B., & Feistein, J. (1998). Tax compliance. Journal of Economic Literature, v. 36(2), pp. 818-860.
Aranha, M. L. D. A., & Martins, M. H. P. (1993). Filosofando: Introdução à filosofia. São Paulo: Moderna.
Assi, M. (2013). Gestão do Compliance e Seus Desafios: Como Implantar Controles Internos, Superar Dificuldades e Manter a Eficiência dos Negócios. São Paulo: Saint Paul Editora.
Beaton, D., Bombardier. C., & Guillemin F. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, v. 25(24), pp. 3186-3191. DOI: https://doi.org/10.1097/00007632-200012150-00014
Brasil, Presidência da República (2006). Lei Complementar nº 123, de 14 de dezembro de 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp123.htm>. Acesso em: 16 ago. 2017.
Cacioppe, R., Forster, N., & Fox, M. (2008). A Survey of Managers' Perceptions of Corporate Ethics and Social Responsibility and Actions that may Affect Companies' Success. Journal of Business Ethics, v. 82(3), pp. 681-700. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-007-9586-y
Castel, R., Wanderley, L. E. W., & Belfiore-Wanderley, M. (2010). Desigualdade e a questão social. São Paulo: Educ.
Cialdini, R. B., & Goldstein, N. J. (2004). Social influence: Compliance and conformity. Annu. Rev. Psycho., v. 55, pp. 591-621. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.142015
Cialdini, R. B., & Trost, M. R. (1998). Social influence: Social norms, conformity and compliance. In: Glibert, D. T.; Fiske, S. T.; Lindzey, G. The Handbook of Social Psychology, New York: MacGraw-Hill.
Claessens, S., & Laeven, L. A (2006). A Reader in International Corporate Finance, 2. Washingtton: The World Bank.
Coimbra, M. D. A., & Manzi, V. A. (2010). Manual de Compliance: preservando a boa governança e a integralidade das organizações. São Paulo: Atlas.
Cravo, T. A., Gourlay, A., & Becker, B. (2012). SMEs and regional economic growth in Brazil. Small Business Economics, v. 38(2), pp. 217-230. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-010-9261-z
Crawford, R. (1994). Na era do capital humano. São Paulo: Atlas.
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Lincoln: Sage.
Da Costa Borgeth, V. M. (2009). SOX - Entendendo a Lei Sarbanes-Oxley: um caminho para a informação transparente. São Paulo: Cengage Learning.
De Carvalho, L. M. (2013). Comprar ou piratear: critérios da tomada de decisão do consumidor. Anais dos Seminários em Administração. São Paulo, SP, Brasil, 16.
Dos Santos, R. A., De Hoyos Guevara, A. J., & Amorin, M.C.S. (2013). Corrupção nas organizações privadas: análise da percepção moral segundo gênero, idade e grau de instrução. Revista de Administração, v. 48(1), pp. 53-66. DOI: https://doi.org/10.5700/rausp1073
Duarte, E. N., Silva, A. K. A., & Silva, E. T. G. (2008). Aprendizagem Organizacional em unidades de informação: do Grupo Focal à comunidade prática. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 13(3), pp. 78-95. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362008000300006
Enriquez, E. (1997). Os desafios éticos nas organizações modernas. Revista de Administração de Empresas, v. 37(2), pp. 6-17. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901997000200002
Fassin, Y., Van Rossem, A., & Buelens, M. (2011). Small-Business Owner-Managers' Perceptions of Business Ethics and CSR-Related Concepts. Journal of Business Ethics, v. 98(4), pp. 425-453. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0586-y
Febraban (2009). Função do Compliance. ABBI 2009. Disponível em: <http://www.abbi.com.br/download/funcaodecompliance_09.pdf.>. Acesso em: 22 nov. 2017.
Ferreira, L. F., & Santos, S. A. (2008). Mortalidade precoce: uma análise das micro e pequenas empresas de São Paulo. Disponível em: <http://www.dad.uem.br/graduacao/adm/graduacao/download/2762-29.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2017.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. MA: Addison-Wesley Pub.
Formentini, M., & Oliveira, T. M. (2003). Ética e responsabilidade social – Repensando a comunicação empresarial [Texto para Discussão]. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS, Brasil.
Forte, A. (2004). Antecedents of Managers Moral Reasoning. Journal of Business Ethics, v. 51(4), pp. 315-347. DOI: https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000032501.59580.33
Freire, M. D. M., Machado, M. R. R., Machado, L. S., Souza, E. S., & Oliveira, J. J. (2012). Aderência às normas internacionais de contabilidade pelas empresas brasileiras. Revista de Contabilidade e Organizações, v. 6(15), pp. 3-22. DOI: https://doi.org/10.11606/rco.v6i15.52654
Giglio, E. M., & Ryngelblum, A. L. (2009). Uma investigação sobre o ator consumidor na rede de pirataria e uma proposta de alternativa de combate. RAM – Revista de Administração Mackenzie, v. 10(4), pp. 131-155. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712009000400007
Gill, A., & Biger, N. (2012). Barriers to small business growth in Canada. Journal of Small Business and Enterprise Development, v. 19(4), pp. 656-668. DOI: https://doi.org/10.1108/14626001211277451
Habish, A. (2012). The broken tables of stone: a decalogue approach to corporate compliance practice. The Journal of Management Development, v. 31(9), pp. 912-924. DOI: https://doi.org/10.1108/02621711211259866
Hambrick, D. C., & Mason, P. A. (1984). Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers. The Academy of Management Review, v. 9(2), pp. 193-206. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1984.4277628
Karjalainen, K., Kemppainen, K., & Van Raaij, E. M. (2009). Non-Compliant Work Behavior in Purchasing: an exploration of reasons behind maverick buying. Journal of Business Ethics, v. 85(2), pp. 245-261. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-008-9768-2
Kelman, H. C. (1958). Compliance, Identification, and Internalization: Three processes of attitude change. Journal of Conflict Resolution, v. 2(1), pp. 51-60. DOI: https://doi.org/10.1177/002200275800200106
Landsittel, D. L., & Rittenberg L. E. (2010). COSO: Working with the academic community. Accounting Horizons, v. 24(3), pp. 455-469. DOI: https://doi.org/10.2308/acch.2010.24.3.455
Longenecker, J. G., Moore, C. W., Petty, J. W., Palich, L. E., & McKinney, J. A. (2006). Ethical attitudes in small businesses and large corporations: Theory and empirical findings from a tracking study spanning three decades. Journal of Small Business Management, v. 44(2), pp. 167-183. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2006.00162.x
Longman. (2003). Dicionary of Comtemporary English: the living dictionary. Ninrod: Longman.
Manzi, V. A. (2008). Compliance no Brasil: consolidação e perspectivas. São Paulo: Saint Paul Editora.
Maroco, J., & Garcia-Marques, T. (2013). Qual a fiabilidade do alfa de Cronbach? Questões antigas e soluções modernas? Laboratório de Psicologia, 4(1), 65-90. DOI: https://doi.org/10.14417/lp.763
Martins, G. de A., & Theophilo, G. de A. (2009). Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. São Paulo: Atlas.
McNally, J. S. (2013). The 2013 COSO Framework & SOX Compliance 2013. Disponível em: <https://www.coso.org/documents/COSO%20McNallyTransition%20Article-Final%20COSO%20Version%20Proof_5-31-13.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2017.
Newton, A. (2002). The Handbook of Compliance: making ethics work in financial services. London: Mind into Matter.
Oliveira, M. C., & Linhares, J. S. (2007). A implantação de controle interno adequado às exigências da Lei Sarbanes-Oxley em empresas brasileiras – Um estudo de caso. BASE - Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, v. 4(2), pp. 160-170.
Oliveira, M., De Freitas, (1998). Focus group – pesquisa qualitativa: resgatando a teoria, instrumentalizando o seu planejamento. Revista de Administração da USP, v. 33(3), pp. 83-91.
Paulo, E. (2007). Manipulação das informações contábeis: uma análise teórica e empírica sobre os modelos operacionais de detecção de gerenciamento de resultados. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Popper, M., & Druyan, N. (2001). Cultural prototypes? Or leaders' behaviors? A study on workers' perceptions of leadership in an electronics industry. Journal of Managerial Psychology, v. 16(7), pp. 549-558. DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000006167
Ricoeur, P. (2007). A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora UNICAMP.
Robbins, S. P. (2005). Comportamento Organizacional. São Paulo: Pearson.
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (1991). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
SEBRAE (2015). Perfil Econômico Municipal (2012). Disponível em: <http://www.sebraesp.com.br/index.php/238-uncategorised/institucional/pesquisas-sobre-micro-e-pequenas-empresas-paulistas/estudos-regionais/10193-perfil-economico-municipal>. Acesso em: 12 ago. 2015.
SEBRAE, & DIEESE (2015). Anuário do trabalho na micro e pequena empresa. São Paulo, SP.
Selltiz, C., Wrightsman III, L. S., & Cook, S. W. (2007). Métodos de Pesquisa nas Relações Sociais. Volume 1: delineamentos de pesquisa. São Paulo: EPU.
Sticlitz, J. E. (2003). Os exuberantes anos 90: uma nova interpretação da década mais próspera da história. São Paulo: Companhia das Letras.
Tachizawa, T., & Faria, M. D. S. (2007). Criação de novos negócios: gestão de micro e pequenas empresas. Rio de Janeiro: Editora FGV.
Tanure, B., & Duarte R. G. (2006). Gestão Internacional. São Paulo: Saraiva.
Trevino, L. K. (1986). Ethical Decision Making in Organizations: A Person-Situation Interactionist Model, Academy of Management Review, v. 11, pp. 601-617. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1986.4306235
Trevino, L. K., Brown, M., & Hartman, L. P. (2003). A qualitative investigation of perceived executive ethical leadership: Perceptions from inside and outside the executive suite. Human Relations, v. 56(1), pp. 5-37. DOI: https://doi.org/10.1177/0018726703056001448
Wanke, P., & Magalhães, A. (2012). Logística para Micro e Pequenas Empresas, São Paulo: Editora Atlas.
Williamson, O. E. (1985). The Economic Institutions of Capitalism. New York: The Free Press.
Yin, R. K. (2010). Qualitative research from start to finish. New York: Guilford Press.
Young, O. R. (1979). Compliance and Public Authority. Baltimore: Johns Hopkins Univ. Press.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 4096 PDF (Português (Brasil)) downloads: 1227
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-
The author(s) authorize the publication of the text in the journal;
-
The journal is not responsible for the opinions, ideas, and concepts expressed in the texts, as they are the sole responsibility of their authors;
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work published under the CC BY 4.0 License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
-
Authors are allowed and encouraged to post their work (Submitted version, Accepted version [Manuscript accepted by the author], or Published version [Record version]) online, for example in institutional repositories or preprints, as it can lead to productive exchanges as well as earlier and greater citation of published work. REGEPE requires that authors indicate/link the published article with DOI. See the Effect of Open Access.